Голяма част от хората са запознати с моделите благодарение на техните изяви по модните събития, или работни проекти, които реализират. Но задавали ли сте си някога въпроса, кой стои зад тяхното развитие и имидж? Изпълнителят на тази дейност е под професия „ букер ‘‘ и днес имаме удоволствието да ви запознаем с тази част от модната индустрия чрез Филип Стоянов и неговия дългогодишен опит като букер за Visages Model Group.
С какво описание би представил Филип Стоянов като личност?
Усмихнат, самоироничен, отдаден на работата си, но и на приятелите си, кооперативен, човек с повече идеи, отколкото физически може да реализира… Оптимист.
Разкажи ни повече за твоята професия ‘‘ букер‘‘: с какво се занимаваш и каква е твоята мисия?
Моята мисия е да въвеждам в света на модата красиви и естествени момичета и момчета, да вървим заедно по пътя към успехите им, да говорим за проблемите и да ги решаваме. Професията е слабо позната в България, обикновено ме питат дали съм „брокер”. Най-лесното обяснение е, че съм агент на моделите. Трябва да ги промотирам на клиенти, да се грижа за правилното им развитие и добрия им имидж. Комплексно е.
Представяш една от нашите успели модни агенции Visages Model Group. Предизвикателство ли е да се поддържа имиджа ѝ? И представи агенцията с няколко думи, какво олицетворява и с какви амбиции се отличава от другите агенции?
Да, имам възможността вече повече от седем години да работя за най-разпознаваемата модна агенция в България, агенция, с която хората свързват професията „модел” като цяло. Предизвикателствата са много, но основното е да се поддържа нивото, което марката Visages предполага. Смятам, че с Жени и екипа минахме през най-трудното, в годините след икономическата криза беше наистина стряскащо. Всички бяха много предпазливи, никой не инвестираше в мащабни кампании и мода, някои марки се изтеглиха от България, а и в чужбина положението не беше добро. Вярвам, че това ни помогна, да сме по-креативни, да мислим по-комбинативно и остави само силни играчи на пазара.
Мисля, че думите, които отличават Visages от останалите агенции са персонално отношение и коректност. При нас нищо не се случва на всяка цена, стремя се винаги да има fair play.
Според твоя придобит опит, какво е най- важно да притежава като качество един бъдещ модел и защо?
Нещата са двояки – и визията, и характерът и амбицията са важни, но сякаш визията е водеща. Казвам го, защото ние започваме да работим с тези момичета и момчета във възраст, в която те още формират характера си. Тогава трябва някой да им помогне да повярват в себе си, да ги насочи как да се държат, какво да правят, за да изглеждат все по-добре и да работят все по-професионално. Грубо е да се каже, но няма защо да се лъжем – в модата визията те води напред.
Българският женски и мъжки модел ценят ли се повече в чужбина, отколкото в собствената си родина и на какво се дължи това?
Несъмнено кариерата в чужбина предлага възможности, които нашият тесен пазар не може да осигури. Доста чуждестранни продукции започнаха да се снимат в последните години тук и е видимо, че не само по-ниската цена е водеща. Наскоро седем от нашите момичета снимаха световна кампания на марката за лакове Cuccio в София и клиентите от САЩ бяха изключително респектирани от нивото на работа не само на моделите, но и на целите български екипи.
Относно признанието, то идва, когато обществото е готово за това. Докато националните медии подменят истината и наричат момичетата на деня „топмодели”, признание за наистина успелите модели няма да има. В момента хората ги вълнува повече „чантата и обувката” на този образ на топмодел, а не портфолиото и постиженията на реално работещите модели.
Какво ти е мнението за българската модна индустрия в момента и как я виждаш след 5 години?
Има добра тенденция според мен. Много нови дизайнери започнаха реално да правят мода и да я продават, непрекъснато влизат и нови световни брандове. Нещата постепенно се поляризират и едната част от масата отива в тежката ретро чалга, но по-голямата поемат правилната посока. Казах, че съм оптимист, а и не мога да претендирам за пълна обективност, защото общувам с хора, които в някаква степен имат отношение към стила.
За мен притеснителна е тенденцията в печатните медии – видимо е, че списанията намаляват като брой, а фотосесиите са все по-малко. Ясно е, че пазарът е малък, но е жалко, че на него липсват емблематични лицензни издания като Vogue, Madame Figaro, Marie Claire, Max, GQ и т.н.
Кое е основното нещо, според теб, които един модел в България да притежава, нещо, което да е уникално само по себе си?
Трябва да не страдат от комплекса, че идват от малка страна, от най-бедната и изостанала страна в ЕС. Трябва да умеят да презентират себе си правилно и да не се отказват след първия неуспешен кастинг.
Как преминава един твой работен ден и какво да очакваме в бъдеще от Visages Model Group?
Моят работен ден е доста динамичен и винаги започва с две кафета и преглед на списанията. Следват срещи и разговори с модели и клиенти, кореспонденция, понякога прекарвам и доста време извън агенцията. Често работният ден завършва на събитие на някой от клиентите и партньорите ни, което е част от работата ми като главен букер.
Относно бъдещите проекти, фокусирал съм се върху два – ежегодния ни имиджов календар и кампанията Pure Beauty. По календара ще работя за четвърти път и винаги е много вдъхновяващо, защото част от концепцията идва от мен, а в последствие с екипа я доразвиваме. Pure Beauty e кампания, която за първи път организирахме през 2011 и идеята и е да покаже на младите хора, че силата на красотата е в нейната най-чиста форма. Иска ми се да успеем да възпитаме усет и добър стил у максимално много подрастващи момичета и момчета. Вярвам, че така модата придобива и силно послание.
Фото кредити:
- Фотограф: Костадин Кръстев-Коко, грим: Елиза Попова
- Фотограф: Костадин Кръстев-Коко, грим: Елиза Попова
- Rocks&Roses calendar, фотограф: Диляна Флорентин
- City Lights calendar, фотограф: Костадин Кръстев-Коко
- Pure Beauty 2011, фотограф: Ивайло Станев