Кои са те? – INTERLACED: за връзката между модата и технологиите

interlaced-cover

INTERLACED – една „ноу-хау“ платформа, която се занимава с технологичното бъдеще в модата. За това как да носим един чифт пола по 5 начина и тя да изглежда различно, четете по-надолу. А през септември организацията ще бъде представена официално на своето първо събитие.

Какво е INTERLACED и как се роди идеята за него?

     INTERLACED е медийна организация и платформа, занимаваща се с бъдещето на модата. Фокус за нас е да разпространяваме най-новите тенденции в сферата на fashion-tech индустрията чрез организиране и участие в събития, статии, репортажи и образователни дейности в партньорство с университети. Целта на INTERLACED e да свърже пионерите в индустрията, компаниите, които имат ресурси, за да представят такива иновации на масовия пазар, академици, нови таланти, както и разпространение на fashion-tech термина сред потребителите.
     Идеята се роди през последната ми година в Birmingham City University. Тъй като учих маркетинг, реклама и ПР е важно да следвам тенденциите, които влияят на индустрията. Тогава попаднах на тренда wearables, който в повечето случаи включва фитнес продукти като Nike+ wristband или “умни” часовници като Apple Watch. Когато започнах да чета повече по темата открих, че това влияе и на модната индустрия и че вече има дизайнери и инженери, които се занимават с производството и прототипи на подобни дрехи и аксесоари. INTERLACED се разви и започна след няколко разговора със съ-основателите и партньорите ми, Карина Абу Еше и Християн Павлов.

Какво буквално означава името?

     INTERLACED означава “преплетен”, “вплетен”. Сметнахме, че е подходящо, имайки предвид, че за повечето хора идеята за свързване на мода и технологии не е нещо естествено, въпреки че двете индустрии вървят ръка за ръка от страшно много време.

В модата навлизат все повече интерактивни идеи – какво е общото между нея и технологиите?

     Модата и технологиите се развиват успоредно от много време. Индустриалната революция и масовото производство на всичко, включително и дрехи, са доказателство за това. Дрехите на всеки един от нас са изработени с помощта на машини, по един или друг начин. Ние просто не мислим за това, понеже не сме част от процеса. Това, което е интересно в зараждащата се fashion-tech индустрия е, че иновациите в технологиите ще са видими и за крайния потребител. През годините виждаме как ролята на модата в обществото се променя – от необходимост (просто да имаш нещо на гърба си) до символ на статус и класа. Ролята на модата в момента е основно комуникативна и експресивна. Предназначението на даден продукт е да каже нещо за характера на човека, който го носи. Технологиите, интегрирани в модните продукти, които сме започнали да забелязваме, предават ново и по-засилено значение на това, дават ни възможност да бъдем много по-индивидуалистични със стила си, но също така правят дрехите и аксесоарите ни функционални, а не само естетически красиви.

Как виждаш бъдещето на модата – технологии, 3D?

     Технологичните иновации не навлизат само в крайния продукт, а променят целия моден бизнес – процесите, на които дизайнерите са свикнали, качествата, които трябва да притежаваш, за да си част от индустрията и т.н. Лично за мен е страшно интересно как такива иновации могат да помогнат за еко модата (sustainable fashion). Както казахме, потребителите се стремят към индивидуализъм, в повечето случаи, чрез непрекъснатата консумация (fast fashion), тъй като могат да си го позволят. Това обаче оказва негативен ефект върху планетата и природните ресурси, но голяма част от фирмите мислят за sustainability като нещо, което е хубаво да имат в бизнес плана си, вместо като идея, която трябва да ръководи компанията им. Сега си представи пола, чийто принт можеш да промениш чрез телефона си, в зависимост къде отиваш, с какво я комбинираш и т.н. Това променя целия цикъл около това защо купуваме, както и идеята за sustainable fashion. Е, това вече съществува. Едни от дизайнерите, който ще представят продуктите си на предстоящото ни събитие INTERLACED 2015, Cute Circuit, вече са се погрижили за това. В близките 10-15 години вместо 5 различни поли, ще е нужно да си купим 1 пола и 5 кода, които ще запазваме в телефона си.

А как се запалихте по модата?

     Като индивидуалист с определено виждане за нещата винаги съм смятала модата за начин да изразиш себе си. За няколко години бях в танцово училище и свикнах да показвам емоции, да разказвам истории с танц, което естествено премина към занимания като фотограф/модел.

Засега сте се насочили към английската модна ниша – има ли място такава организация в България?

     Нишата fashion tech тепърва навлиза в западна Европа и Америка, като Лондон и Ню Йорк се смятат за столиците на fashion tech индустрията. И въпреки че този термин е толкова нов, има страшно много компании, организации и хора от модната и технологичната индустрии, които искат да са част от това, когато навлезе в живота на хората. Затова искат да бъдат една, две, десет крачки напред и инвестират много в подобни проекти, продукти и изследвания. За съжаление в България приоритетите за хората са все още на много по-базово ниво. Аз лично намирам за странно, че в родината тепърва започваме да разпознаваме блогърите като професионалисти, както и ниското усвояване на платформи като Instagram, Vine, Snapchat, Meetkat, Periscope от потребителите.
     Поради редица фактори за проект като INTERLACED няма почва и разбиране в България за момента, но ние сме оптимистично настроени и искаме да покажем възможно най-иновативните дизайнери, блогъри и нови таланти от родината. Така че ако някой от вашите читатели има интерес да се включи, нека се свърже с нас!

А защо точно Лондон?

     Екипът ни (общо седем души) е в Лондон, Париж и Ню Йорк. Градовете са както столици на модата, така и едни от най-иновативните за нови технологии, където има подкрепа, разбиране и инвестиции в индустрията, която сме избрали. Лондон има и перфектна връзка с Амстердам и Берлин, които са други два fashion-tech центрове.

Какви са бъдещите ви планове?

     В момента се подготвяме за първото официално INTERLACED събитие. To ще включва лекции и дебати за бъдещето на модата, както и едно от първите fashion-tech ревюта в Европа, комбиниращо fashion-tech продукти и традиционни марки, на което модели ще бъдат известни блогъри. След събитието планираме да издадем рапорт, който анализира тенденциите, обсъдени през деня и как това може да помогне за развитието на бизнесите и продуктите на посетителите. След това… заслужена почивка и преразглеждане на целите ни!

Диляна Табакова

Диляна Табакова е момичето, чиято заразителна усмивка няма да ви остави безразлични. Иконимист по образование, който живо се интересува от мода, козметика и здравословен начин на живот. Ежедневието ѝ е изпълнено с цветове и позитивизъм, които с лекота предава върху модните текстове, които четем с интерес и удоволствие.